aangepaste layout!
Het Museum SRVTT is gevestigd in historische gebouwen aan het Zeisterspoor 8 op het kamp Soesterberg. |
|
MUSEUM VERZAMELING TECHNISCHE TROEPEN EINDELIJK ONDER DAK |
|
|
|
In de verzameling treffen we diverse soorten voertuigen aan waar de TD destijds voor heeft gezorgd dat ze rijdbaar bleven. Boven zien we een DAF YP408 pantserwagen uit de jaren zestig. Hiervan zijn er ongeveer 750 gebouwd. | |
De DAF YPI04 hieronder is een uniek voertuig. In 1959 werden er maar
twee gebouwd waarvan die in het museum de enig overgeblevene is. Deze
pantserwagen heeft de techniek van de YA126, met een Hercules JXLD motor
van 131 pk. |
De hallen van het museum herbergen een aantal kleinere voertuigen, een
verzameling motoren, een compleet ingerichte bak van een DAF YA314
werkplaatswagen, technische instructiemodellen en veel foto 's van
materieel. Naast een "lasjeep", een omgebouwde Nekaf met lasaggregaat,
heeft het museum ook een Dodge Beep. |
Niet alleen het rijdbaar houden van rups- en wielvoertuigen behoort tot de
taak van de Technische Dienst binnen KL. Ook het bergen en afslepen is een
aparte bezigheid. In de loop der tijd heeft dit legeronderdeel de beschikking
gehad over diverse typen zware kraanwagens. Uit de oorlog dateert deze Ward
LaFrance M1AI heavy wrecker met GarWood swinging boom (zie Transmobiel 71+72).
Deze kraanwagen deed dienst tot in de jaren vijftig. |
|
Bij zware bergingen waarbij rupsvoertuigen waren betrokken zette de TD in de jaren 50 en 60 deze Centurion Mk 2 bergingstank in. Dit voertuig van Engelse origine werd oorspronkelijk aangeduid als Armoured Recovery Vehicle -AR\I: Het heeft een Rolls-Royce Meteor V12 benzinemotor van 650 pk bij 2.550 t pm. De ruim 50 ton zware kolos bezit een lier met een trekkracht van 30 ton. Deze wordt electrisch aangedreven door een separate motor met generator. De kabel kan aan de voor- en achterzijde worden uitgelegd. De Centurion Mk 2 ARV werd vanaf 1955 gebouwd door Vickers. |
Van deze Diamond T 969 kraanwagens heeft de Kon. Landmacht er heel wat gehad. Ze waren kort na de oorlog overgenomen van het Canadese leger. Veel van deze 4-tons Diamonds werden verscheept naar Ned. Indië (thans Indonesië) waar ze uitstekende diensten hebben bewezen. Nog voor de jaren zestig waren ze bijna allemaal afgevoerd r-..ervangen door DAF YB616s. Dit exemplaar uit de collectie van de ~J\ VIT verkeert in een uitstekende staat. |
Een fraaie rij wreckers. We zien van links naar rechts de Diamond T 969, de International M62 en tenslotte de DAF YB626. Het waren de soort "servicewagens" van de TD in de jaren 50- 80. |